Πώς να αυξήσετε την παραγωγή του μητρικού γάλακτος

Εάν ανησυχείτε κατά πόσο παράγετε αρκετό γάλα για τις ανάγκες του μωρού σας, ίσως σας βοηθήσει να γνωρίζετε ότι δεν είστε η μόνη. Πολλές μητέρες σε ολόκληρο τον κόσμο μοιράζονται την ίδια ανησυχία. Εάν το μωρό σας προσλαμβάνει βάρος σταθερά, έχει έναν επαρκή αριθμό βρεγμένων πανών και κενώσεων σε καθημερινή βάση, και εάν νιώθετε το στήθος σας πιο ελαφρύ και μαλακό μετά τον θηλασμό, τότε το μωρό σας πιθανώς παίρνει όλο το γάλα που χρειάζεται. Ωστόσο, εάν έχετε οποιεσδήποτε απορίες ή ανησυχίες, μη διστάσετε να συζητήσετε με τον γιατρό σας ή με κάποιο σύμβουλο θηλασμού. Παρακάτω θα βρείτε μερικές συμβουλές σχετικά με το τί μπορείτε να κάνετε για να αυξήσετε την παραγωγή μητρικού γάλακτος, εάν νιώθετε ότι δεν παράγετε αρκετό ή εάν απλά επιθυμείτε να προλάβετε τυχόν προβλήματα.

Το πρώτο που πρέπει να θυμάστε αναφορικά με την παραγωγή του μητρικού γάλακτος είναι ότι υπακούει στον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Με απλά λόγια, όσο περισσότερο θηλάζετε, τόσο περισσότερο γάλα παράγει το στήθος σας. Θηλάστε το μωρό σας, όποτε παρουσιάζει τα πρώτα σημάδια πείνας (αυξημένη εγρήγορση, αναζήτηση με το κεφάλι ή μάσημα), πολύ πριν αρχίσει να κλαίει. Μην προσπαθήσετε να υιοθετήσετε προγράμματα θηλασμού, αλλά ακολουθήστε το εσωτερικό «ρολόι» του μωρού σας, που θα σας υποδείξει με ακρίβεια πόσο συχνά και για πόσο διάστημα πρέπει να θηλάσει. Επίσης, υπάρχουν ημέρες που ο οργανισμός σας πρέπει να προσαρμοστεί σε κάποια διαφοροποιημένη ανάγκη του μωρού σας.

Τις ημέρες αυτές το μωρό σας θα είναι πιο ανήσυχο, πιο ευερέθιστο και θα θέλει να θηλάζει περισσότερο. Μετά από 2-3 ημέρες που το μωρό θα επιστρέψει στους φυσιολογικούς ρυθμούς, ο οργανισμός σας θα προσαρμοστεί και το μικρό σας θα είναι ξανά ικανοποιημένο. Ημέρες σαν αυτές θα υπάρχουν τακτικά στη διάρκεια του πρώτου έτους και συχνά συμβαδίζουν με κάποιο αναπτυξιακό άλμα του μωρού. Κατά τις μέρες αυτές προσπαθήστε να ξεκουράζεστε αρκετά και προσφέρετε στο μωρό το στήθος σας, όσο συχνά χρειάζεται. Εάν το μωρό σας δεν προσλαμβάνει βάρος τόσο γρήγορα όσο θα θέλατε ή εάν ο θηλασμός είναι επώδυνος, η αιτία μπορεί να είναι η λανθασμένη τοποθέτηση του μωρού στο στήθος. Ζητήστε βοήθεια από έναν σύμβουλο θηλασμού, μια φίλη ή κάποιο μέλος της οικογένειας σας που έχει εμπειρία στον θηλασμό. Η σωστή τεχνική θηλασμού επιτρέπει στο μωρό σας να θηλάσει αποτελεσματικά και ταυτόχρονα προστατεύει τις θηλές σας από την πρόκληση τραυματισμών και πόνου.

Μπορείτε να διεγείρετε την παραγωγή γάλακτος αντλώντας γάλα μεταξύ των θηλασμών. Αυτό είναι απαραίτητο μόνο εάν το μωρό σας δεν παίρνει βάρος ή δεν έχει βρεγμένες πάνες.

Αποφύγετε να δώσετε στο μωρό σας γάλα φόρμουλας, εάν είναι δυνατό. Αυτό σχετίζεται με τη ζήτηση και την παραγωγή. Εάν το μωρό σας πίνει γάλα φόρμουλας, θα θηλάζει λιγότερο, κάτι που θα οδηγήσει σε περαιτέρω ελάττωση της παραγωγής μητρικού γάλακτος. Επίσης, αποφύγετε τη χρήση πιπίλας ή μπιμπερό, έως ότου εδραιωθεί ο θηλασμός, καθώς η πιπίλα μπορεί να προκαλέσει στο μωρό σας σύγχυση θηλών, με αποτέλεσμα να αρνείται τον θηλασμό.

Κατά τον θηλασμό, ένα ήπιο μασάζ των μαστών μπορεί να βοηθήσει, όχι στην ποσότητα του γάλακτος που θα παράγετε, αλλά στο άνοιγμα των γαλακτοφόρων πόρων, ώστε να προαχθεί η ελεύθερη ροή του γάλακτος.

Μερικές φορές μπορεί να είναι καθησυχαστικό να ζυγίζετε το μωρό σας πριν και μετά από τον θηλασμό, αλλά να γνωρίζετε ότι η ποσότητα που πίνει το μωρό σας είναι πολύ μικρή στην αρχή.

Οι επιστήμονες δεν έχουν καταλήξει σχετικά με το κατά πόσο ορισμένες τροφές μπορούν πραγματικά να επηρεάσουν τον θηλασμό, οπότε να είστε επιφυλακτική με ό,τι ακούτε. Μερικές τροφές που πιστεύεται ότι αυξάνουν την παραγωγή μητρικού γάλακτος είναι κάποιοι σπόροι (όπως τριγωνέλλα, μάραθος, κύμινο, σουσάμι και άνηθος), το σκόρδο, το σπανάκι, το τσάι ιερού βασιλικού, οι φακές, τα καρύδια, τα αποξηραμένα φρούτα, η βρώμη και το κουάκερ, το γαϊδουράγκαθο, η πιπερόριζα και τα καρότα.

Εάν αποφασίσετε να πειραματιστείτε με κάποιο από αυτά τα συστατικά, να θυμάστε ότι θα πρέπει να λαμβάνονται με μέτρο και μόνο στα πλαίσια μίας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής. Πριν ξεκινήσετε τη λήψη οποιωνδήποτε συμπληρωμάτων ή βοτάνων, συμβουλευθείτε τον γιατρό σας.

Ακόμα μία συχνή αιτία μείωσης της παραγωγής γάλακτος είναι το άγχος. Ο ερχομός ενός μωρού μπορεί να αποτελέσει μία πολύ στρεσογόνο κατάσταση. Για αυτό δώστε και στον εαυτό σας και στο μωρό σας τον απαραίτητο χρόνο για να δεθείτε συναισθηματικά. Φροντίστε επίσης να βρείτε χρόνο για ξεκούραση. Εάν είναι δυνατό, περιορίστε τις υποχρεώσεις σας στο ελάχιστο, ώστε να μπορείτε να περάσετε τις πρώτες ημέρες μετά από τον τοκετό με το μωρό σας. Μην νιώσετε άσχημα να ζητήσετε βοήθεια από φίλους ή μέλη της οικογένειας. Βρείτε το πιο ήσυχο δωμάτιο στο σπίτι για να θηλάσετε. Αυτό θα βοηθήσει τόσο εσάς, όσο και το μικρό σας να χαλαρώσετε και να επικεντρωθείτε στον θηλασμό. Ιδιαίτερα τις πρώτες ημέρες κατά τις οποίες ο οργανισμός σας πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες ανάγκες του μωρού, και που το μωρό σας ενδεχομένως να είναι ανήσυχο και να κλαίει, μπορεί να βοηθήσει να συζητήσετε με άλλες μητέρες που απέκτησαν μωρό περίπου την ίδια περίοδο. Η αναγνώριση και η αμοιβαία κατανόηση σας θα σας βοηθήσουν να καθοδηγήσετε η μία την άλλη σε αυτή την περίοδο.